aelmi

انجمن علمی روانشناسی و تربیتی پیام نور
  • aelmi

    انجمن علمی روانشناسی و تربیتی پیام نور

۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

دوشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۲۵ ق.ظ

علوم تربیتی رشته ای در حبس و حصار دانشگاه

رحمت اله خسروی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان


تعلیم و تربیت به عنوان یکی از قلمروهای علوم انسانی و اجتماعی نه تنها باید در میدان دانشگاه و محیط های آکادمیک عرض اندام کند بلکه باید در میدان جامعه نیز حضوری جدی داشته باشد. در حال حاضر این قلمرو در ایران عمدتا در حبس و حصار دانشگاه باقی مانده و به میدان جامعه  چندان ورود پیدا نکرده است. عدم ورودِ جدیِ تعلیم و تربیت و اهالی آن به جامعه باعث شده مولفه "آموزش" در انزوا قرار گیرد و دستخوش تحریف ها، ساده انگاری ها و مفهوم سازی های غیر علمی شود. اکنون صدای رشته با معنای علمی اش خیلی کمتر در جامعه شنیده می شود و جامعه نسبت به این صدا بیگانه است. این وضعیت، فرصت را برای سوء استفاده کنندگان از رشته فراهم کرده تا ایده های شبه تعلیم و تربیتی خود را در جامعه و نهادهای اجتماعی چون مدرسه بدون هیچ مانع جدی پیاده کنند. حال این پرسش مهم قابل طرح است که عدم ورود تعلیم و تربیت در معنای تخصصی به جامعه معلول چه عواملی است؟ از منظر های مختلف می توان به این پرسش پاسخ داد. برخی از این منظرها عبارتند از:

✅ سیاستگذاری جامعه در بخش تعلیم و تربیت به سمتی پیش نمی رود که به تخصص صاحبان تعلیم و تربیت احساس نیاز کرده و در اولویت قرار دهد. این سیاستگذاری، اهالی تعلیم و تربیت را در انزوای حرفه ای قرار داده و آنها را خانه نشین کرده است. در چنین شرایطی صاحبان واقعی تعلیم و تربیت نسبت به کنش وری و ایفای نقش حرفه ای خود در جامعه بی میل شده اند. 

✅ تعلیم و تربیت به عنوان یک رشته علمی در دانشگاه عمدتاً غرق مسائل نظری رشته شده و از مسائل عملی موجود در جامعه و نهادهای آن به ویژه نهاد مدرسه، غافل شده است. هدف گیریِ نظریه ها و مبانی تئوریک رشته تعلیم و تربیت از جمله وظایف ذاتی این رشته است و تردیدی در این زمینه وجود ندارد. اما این مهم نباید مجوزی برای عدول رشته از توجه و تمرکز به مسائل عملی موجود در جامعه تلقی شود. باید بین مبانی نظری و مسائل عملی رشته ارتباط دیالکتیک و ارگانیک برقرار شود. باید بستری فراهم شود تا مبانی نظری در خدمت مسائل عملی قرار گرفته و  در آن منحل شود. نظریه و عمل باید یکدیگر را از احوال هم آگاهی ببخشند و منفک و بی خبر از هم نباشند. 

✅ فرهنگ دانشگاهی حاکم بر رشته تعلیم و تربیت یک فرهنگ کنشگرانه نیست و به همین سبب محصولات رشته نمی توانند در جامعه مداخله تعیین کننده داشته باشد. سیاست های دانشگاهها در جهتی بوده که اهالی تعلیم و تربیت عمدتا در یک فضای محافظه کارانه و به دور از واقعیت های جامعه زیست می کنند و به این فضا عادت کرده اند.

حال پرسش دیگر این است که چه مواجهه ای باید با منظرهای یاد شده داشت؟ 

✅ در خصوص منظر نخست باید گفت سیاستگذاری جامعه در بخش تعلیم و تربیت باید از دست غیرتعلیم و تربیتی ها خارج شده و به صاحبان اصلی تعلیم و تربیت واگذار شود. مگر می شود سیاست هایی که یک تعلیم و تربیت شناس و متخصص تعلیم و تربیت در جامعه باید تعریف و تعیین کند به دست افراد غیر سپرد؟!! پرواضح است اگر سیاستها به دست اهالی تعلیم و تربیت تعیین شود، نسبت به اجرا و انجام آن احساس مسئولیت و تعهد جدی خواهند داشت. البته این مهم مستلزم برخورداری متخصصان تعلیم و تربیت از صلاحیت ها و شایستگی های لازم برای شناخت جامعه و مسائل آن است. در این راستا متخصصان تعلیم و تربیت می توانند اجتماعی تر عمل کرده و با دیگر خبرگان آشنا به شرایط و محیط جامعه تعامل برقرار کرده و از ظرفیت های آنها بهره ببرند.

✅ نوع مواجهه با منظر دوم باید به گونه ای باشد که محتوا و برنامه های درسی رشته تعلیم و تربیت عمدتا مبانی نظری را در کانون توجه قرار نداده و به مسائل عملیِ موجود در موقعیت جامعه نیز  اهمیت قائل شوند. پروسه آموزش و یادگیری و همچنین مطالعات استادان و دانشجویان تعلیم و تربیت نباید بریده از آزمایشگاه جامعه باشد. باید این مطالعات نه صرفا در محیط دانشگاه که در بستر جامعه نیز صورت گیرد. دیوار کشیدن میان نهاد جامعه و دانشگاه به بی خبری آن ها از هم و بی مسئولیتی آنها در قبال هم منتهی خواهد شد. به طور خلاصه باید گفت دانشگاه باید زندگی کردن در متن و بطن جامعه را  به طور جدی در دستور کار قرار دهد. 

✅ در نهایت در مواجهه با منظر سوم باید گفت  اهالی تعلیم و تربیت در دانشگاه ها باید جرات و جسارت عبور از رویه های عادت شده و ناکارآمد را داشته باشند و از نظم و رویه محافظه کارانه موجود فاصله بگیرند. برای کنشگری در جامعه لازم است که در دانشگاه "کنشگر بودن"  را تمرین کرد و فرهنگ عافیت طلبی و بی تفاوتی را کنار گذاشت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ خرداد ۹۸ ، ۰۹:۲۵
زینب محبی
پنجشنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۰۳ ب.ظ

انتظارات ما


✳️ به‌ندرت پیش مى‌آید که ما بیش از حدِّ توقع و انتظار خود موفق شویم، بنابراین بهتر است که انتظار بهترین‌ها را داشته باشیم. 


✅ انتظارات ما به‌تنهایى، واقعیت را به‌وجود نمى‌آورند؛ بلکه در واقع جهت را براى آن تعیین مى‌کنند.


⁉️ همین امروز، همین هفته و همین ماه انتظار داریم چه چیزى را به‌دست آوریم؟ 


⁉️ انتظار داریم مردم در مورد ما چه بگویند؟ 


✅ انتظارات، اعمال ما را راهنمایى مى‌کنند و زمانى که از انتظارات خود کاملا آگاهیم، مى‌توانیم برنامه‌هاى دقیق و روشنى براى رسیدن به اهداف خود نیز تهیه کنیم.


✳️ «لئوناردو داوینچى» معتقد بود: «مغز شما بسیار بهتر از آن‌چه شما فکر    

مى‌کنید، است. فقط آن را به‌کار ببرید، آن‌گاه اعجاز آن را خواهید دید.»


✅ هر آن‌چه را صمیمانه و منطقى انتظار مى‌کشیم، باعث مى‌شود که به‌خاطر آن فعالیت کرده، مراقب بوده و در راه رسیدن به آن پایدارى کنیم.


❇️ اگر انتظار روز خسته کننده‌اى را داشته باشیم، قطعآ همان‌طور مى‌شود. اگر منتظر یک روز سازنده و موفقى باشیم، خود را فعال یافته و چنان عمل مى‌کنیم که گویى قصدِ به‌دست آوردن رضایت انتظارات خود را داریم.

 

✅ انتظارِ داشتن بهترین چیزهاى واقعى را، یک نکته‌ى مهم زندگى خود بدانیم و در پیروى از آن متعهد بمانیم. 


✳️ توجه داشته باشیم که: دنیا در صورتى ما را باور مى‌کند و به خواسته‌هاى‌مان پاسخ مى‌دهد که خودمان را باور داشته باشیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۸ ، ۱۲:۰۳
زینب محبی
سه شنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۵۳ ب.ظ

مصوبات جلسه انجمن

مصوبات جلسه برگزارشده در تاریخ ۴خرداد۱۳۹۸ به شرح زیر میباشد:


 تکثیر مجدد فرم های ثبت نام.


فرم های ثبت نام در دفتر انجمن با راهنمایی مسئول دفتر به طور کامل توسط اعضا تکمیل گردد.


تدوین برنامه حضور از ۲۰مرداد تا ۲۰مهر در دفتر انجمن


برای ورودی های جدید،برنامه حضور در نیمسال جدید با تفکر جمعی طراحی شود.


صحبت های مقدماتی و رایزنی پیرامون برگزاری کلاس زبان برای افراد متقاضی در محل دانشگاه


شرکت دانشجویان علاقمند در جلسات دفاع کارشناسی ارشد 


نام نویسی اعضایی که تمایل به داشتن پیکسل با نشان انجمن علمی دارند.


نام نویسی از دانشجویان متقاضی برای درس پرسشنامه مصاحبه بالینی.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ خرداد ۹۸ ، ۲۱:۵۳
زینب محبی
شنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۸، ۰۴:۰۲ ب.ظ

گزیده ای از سخنان رهبر انقلاب

گزیده ای از سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان خرداد 98:


رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری توصیه های قبلی خود به مجموعه های دانشجویی در خصوص نهضت کتابخوانی و لزوم مطالعه مستمر، خاطرنشان کردند: متأسفانه این حرکت، روال مطلوبی ندارد و مجموعه های دانشجویی و هیأت های اندیشه‌ورز آنها باید نسبت به طراحی برنامه های مطالعاتی برای دانشجویان، اقدام کنند.


رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه انقلاب در چهل سال گذشته در عرصه های گوناگون بشری و ملی از جمله سیاسی، اجتماعی، علمی، عدالت و آزادی، کارکرد برجسته و ممتازی داشته است، خاطرنشان کردند: اکنون ما نیازمند یک حرکت عمومیِ منضبط، پرسرعت و همراه با پیشرفتِ محسوس و با محوریت جوان متعهد و حزب اللهی، به سمت چشم انداز و اهداف بلند انقلاب اسلامی هستیم تا حضور تأثیرگذار جوانان در نظام مدیریتی کشور تحول به‌ وجود آورد.


رهبر انقلاب در زمینه دومین عنصر هر حرکت عمومی یعنی «جهت گیری مشخص» نیز افزودند: جهت گیری حرکت عمومی ملت ایران به سمت تشکیل جامعه اسلامی و در نهایت تمدن پیشرفته اسلامی است.


ایشان وجود نقطه روشن و امیدبخش را باعث پیشروی و استمرار هر حرکت عمومی خواندند و افزودند: ظرفیت های اثبات شده ملت ایران در شکل دهی و به سر انجام رساندن کارهای بزرگ (که در پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی ظهور کامل داشت)، مهمترین نقطه امید حرکت عمومی ملت ایران به سمت تحقق اهداف و چشم انداز روشن کشور است.


📕رهبر انقلاب اسلامی از همین زاویه به بیان پاسخ سؤال اصلی بحث یعنی «چگونگی ورود و نقش آفرینی جوانان در حرکت عظیم ملت ایران» پرداختند و تأکید کردند: برنامه ریزی و ارائه راهکار برای هدایت حرکت عظیم ملت بر عهده جریانها و حلقه های میانی از جمله تشکلهای دانشجویی است که غالباً مجموعه های جوان، خوشفکر و فعال هستند و می توانند نقش و شأن محور بودن حرکت عمومی جامعه را برعهده بگیرند.


«تشکیل میزگردها و کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها» راهکار دیگر رهبر انقلاب برای حضور مؤثر جوانان در صحنه بود.

ایشان با ابراز ناخرسندی از کُندی این حرکت تأکید کردند: جوانان منتظر حرکت رئیس دانشگاه یا مسئولان دیگر نباشند، خودشان با مطالعه خوب و با حضور افراد دارای ذهن فعال و زبان گویا این میزگردها و کرسی های آزاد اندیشی را شکل دهند.


📕حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: در حال حاضر درصد زیادی از دانشجویان در تشکلها فعال نیستند، اما اگر این گونه فعالیت ها انجام شود، درصد بیشتری از دانشجویان به تشکل ها و فعالیت های دانشجویی راغب می شوند.


حضرت آیت الله خامنه ای «تشکیل گروههای علمی و همکاری با مراکز و شرکتهای دانش بنیان» را نیز شیوه ای مؤثر خواندند و افزودند: ارائه خدمات از جمله حضور گروههای جهادی در مناطق مختلف راهکار بسیار مهم دیگری است که هر قدر تقویت و هدفدار شود می تواند میزان نقش آفرینی جوانان را در صحنه افزایش دهد.


حضرت آیت الله خامنه ای درباره نشریات دانشجویی نیز گفتند: کسانی که در این نشریات فعال هستند، می توانند با تشکیل مجموعه هایی، بعد از دوران دانشجویی نیز در عرصه نشر ادامه حرکت بدهند و مؤثر باشند.


👈👌👌ایشان با اشاره به انتظار جوانان و تشکلها برای دعوت شدن به فعالیت و تأثیرگذاری تأکید کردند: مجموعه های دانشجویی نباید منتظر دعوت باشند، باید هرکس و هر تشکلی در هر زمینه ای توانایی دارد، خودجوش و البته با فکر و ذهن فعال و منضبط وارد عرصه شود و بدون توجه به مشکلات، تأثیرگذاری کند.

رهبر انقلاب خنثی شدن توطئه های نرم دشمنان را از نتایج مهم «عمل جوانان و تشکلهای دانشجویی به راهکارهای بیان شده» خواندند و خاطرنشان کردند: دشمن با هدف فلج کردن نسل جوان درصدد است آنان را به شهوات، مواد مخدر و برخی فعالیت های بیهوده در فضای مجازی مشغول و به نومیدی بکشاند اما با حرکات نشاط آور و امیدآفرین جوانان و مجموعه های دانشجویی، این توطئه نیز خنثی خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ خرداد ۹۸ ، ۱۶:۰۲
زینب محبی
چهارشنبه, ۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۵۱ ب.ظ

تقویم کاری انجمن علمی

✅ تقویم کاری انجمن علمی در سال ۱۳۹۸


🔸۳/۱ تا ۳/۸🔸

1 پیگیری جلسات هماهنگی

2 تعیین مسئولین اتاق ها و برنامه حضور تا پایان سال


🔸۳/۸ تا ۴/۱۳🔸

(تعطیل)

◀ فقط فعالیت در فضای مجازی،

هم اندیشی و ارسال مطلب


🔸۴/۱۳ تا ۴/۲۰🔸


1 حضور و بررسی مجدد طرح ها

2برنامه ریزی برای ورودی های جدید


🔸 ۴/۲۰ تا ۵/۲۵ 🔸

(تعطیل)

◀فقط فعالیت در فضای مجازی،

هم اندیشی و ارسال مطلب


🔸۵/۲۵ تا ۷/۱۵ 🔸


1عضوگیری

2تشکیل مجمع عمومی

3شناسایی علایق

4کلاس ICDL


🔸۷/۱۵ تا ۹/۱۵ 🔸


1برگزاری کارگاه 

2شرکت در کارگاه های آموزشی

3بررسی و تشکیل هیأت تحریریه نشریه


🔸 ۹/۱۵ تا ۱۰/۲۵ 🔸

(تعطیل)

◀فقط فعالیت در فضای مجازی،

هم اندیشی و ارسال مطلب


🔸 ۱۰/۲۵ تا آخرِسال 🔸


1تشکیل کارگاه

2شرکت در کارگاه

3کنفرانس ها

4دهه فجر (نمایشگاه ،حضور،مراسم یا...)

5تشکیل مجمع عمومی دوم

6انتخابات انجمن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۹۸ ، ۲۲:۵۱
زینب محبی
چهارشنبه, ۱ خرداد ۱۳۹۸، ۰۸:۴۳ ب.ظ

نگاه مکعبی

"نگاه مکعبی" چیست ؟ 


نگاه مکعبی یا شش جهتی یک اصطلاحه. یعنی آدم هر عملی رو میخواد انجام بده، از چند جهت بهش نگاه کنه. 


ما آدما معمولا از همون یک جهتی که اول به ذهنمون میاد کاری رو انجام میدیم یا نمیدیم. ولی در نگاه مکعبی سعی میکنیم از چند زاویه ی دیگه هم به قضیه نگاه کنیم.


مثلا دوست دارم فلان چیز رو به دوستم بگم.

 نگاه مکعبی میگه:

 اثراتش رو هم بررسی کن. اگه بگی، اثراتش و عواقبشش چیه؟ شاد میکنه یا ناراحت؟ 

یا مثلا رفتار یکی ناراحتم میکنه. تو ذهنم اول میگم: قطع رابطه یا برخورد باهاش. 

نگاه مکعبی میگه:

 عجله نکن. شاید فلان مشکل رو داشته که با تو بد برخورد کرده. شاید حواسش نبوده. شاید فشار کارش زیاده بهم ریخته..

 

نگاه مکعبی نیاز به 'مکث قبل از عمل' داره. سخته، ولی نهایتا کارهامون تو شبانه روز پخته تر میشه، احتمال اشتباه میاد پایین و موفق تر میشیم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۹۸ ، ۲۰:۴۳
زینب محبی